cover
Contact Name
Amrulloh
Contact Email
amrulloh985@gmail.com
Phone
+6285714129785
Journal Mail Official
jpifai@fai.unipdu.ac.id
Editorial Address
Kantor Fakultas Agama Islam Unipdu Jombang, Tromol Pos 10 Peterongan Jombang Jawa Timur Indonesia
Location
Kab. jombang,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Pendidikan Islam
ISSN : 2614428X     EISSN : 25501038     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pendidikan Islam (JPI) adalah jurnal ilmiah berkala sebagai media desiminasi hasil kerja akademik para peneliti, dosen dan penulis. Jurnal ini memuat artikel-artikel ilmiah konsepsional dan hasil penelitian seputar pendidikan Islam ditinjau dari berbagai aspek dan sudut pandangnya. Jurnal Pendidikan Islam terbit berkala dua kali dalam setahun pada bulan Juni dan Desember. Jurnal Pendidikan Islam dikelola dan diterbitkan oleh Program Studi Pendidikan Agama Islam (PAI) Fakultas Agama Islam (FAI) Universitas Pesantren Tinggi Darul Ulum (Unipdu) Jombang.
Articles 3 Documents
Search results for , issue "Vol 5, No 1 (2021): Juni" : 3 Documents clear
Analisis Hadis Pengajaran Berbasis Masalah dengan Pendekatan Tarbawi Amrulloh, Amrulloh; Ahmadi, Rizqa; Putra, Miftakhul Ilmi Suwignya
Jurnal Pendidikan Islam Vol 5, No 1 (2021): Juni
Publisher : Universitas Pesantren Tinggi Darul Ulum (Unipdu)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This study is motivated by the chapter on ṭarḥ al-‘ālim al-mas‘ala ‘ala al-muta‘allim (problem posing by the teacher to the students) in Jāmi‘ bayān al-‘ilm wa faḍlihi by Ibn ‘Abd al-Barr (d. 463 AH/1071 AD) which contains three ḥadīths and three ‘ulamā’ vows, which at first glance are identical to problem-based learning methods. The purpose of this study is to explore the existence of the ḥadīths about problem posing by the teacher to the students in terms of their authenticity and validity; also to explore and analyze the understanding of the ḥadīths about problem posing by the teacher to the students using the tarbawī approach. This is a library research that is enhanced by the takhrīj approach and the sharḥ approach and its contextualization. The results of this study indicate that the ḥadīths are authentic and valid. The results of this study also show that there is a problem-based teaching message in the Tarabwī Ḥadīth which is classified as contextually progressive.
Pengembangan Media Komik pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Hutami, Ingenura Maarti; Widiana, Galuh Tisna; Mardliyah, Aina'ul
Jurnal Pendidikan Islam Vol 5, No 1 (2021): Juni
Publisher : Universitas Pesantren Tinggi Darul Ulum (Unipdu)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Dalam dunia global yang serba kompetitif ini, kemampuan berpikir kritis merupakan salah satu persyaratan yang sangat penting untuk kesuksesan dalam pembelajaran dan karir. Namun keterampilan berpikir kritis itu tidak begitu saja dimiliki oleh sebagian besar orang, terutama jika seseorang harus menjumpai mata pelajaran yang tampak tidak menarik. Pada kenyataannya, pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) dirasakan membosankan oleh siswa. Penelitian ini bertujuan mengembangkan media pembelajaran komik dan menyelidiki pengaruh media tersebut dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa MTs Al-Hikmah Jombang Jawa Timur. Penelitian ini melibatkan 30 siswa dari kelas VII pada tahun pelajaran 2018-2019. Desain penelitian menggunakan quasi eksperimen pretest-posttest control group. Data dianalisis menggunakan SPSS 18.0. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan media pembelajaran komik SKI dapat meningkatkan keterampilan berpikir kritis.
Rekonstruksi Pendidikan Islam Bervisi Inklusif-Multikultural sebagai Paradigma Transformasi Epistemologis Pendidikan Nasional Muqoyyidin, Andik Wahyun; Widiyaningsih, Puspa Mia
Jurnal Pendidikan Islam Vol 5, No 1 (2021): Juni
Publisher : Universitas Pesantren Tinggi Darul Ulum (Unipdu)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This discourse departs from the sharp criticism of some groups towards the learning of religious education, which tends to be exclusive at various levels of education which is allegedly limited to promoting their correct religious mindset, and other groups are seen as misguided. The purpose of this discourse is to explore the design and format of the reconstruction of Islamic education with an inclusive-multicultural vision as a paradigm for the epistemological transformation of national education. This library research-based discourse resulted in findings of the importance of reconstructing the components of Islamic education with an inclusive-multicultural vision, especially in curriculum design, educator figures, and the effectiveness of learning strategies. The redesign of these components is expected to be a paradigmatic basis for the ideal transformation of the national education model in the future.

Page 1 of 1 | Total Record : 3